torsdag 7 maj 2009

Duken ingen huvudsak

Den palestinska delegationen till konferensen utgjordes av tva man och tre kvinnor fran staden Nablus pa Vastbanken och for kvinnorna var det forsta gangen pa tio ar som de besokte Tel Aviv, trots att det bara ar nagra mil mellan staderna. Det ar inte latt for palestinier att resa over 'grona linjen' och de ar ofta utlamnade at nyckfulla gransvakter, trots giltiga resedokument.

I bussen tillbaka fran studiebesoket i Nazaret horde jag kvinnorna diskutera livligt pa arabiska sinsemellan och i tron att de debatterade vad de sett och lart gav jag mig in i pratet och fragade dem vad de hade for intryck av besoket. Joda, det var ett givande besok men det de diskuterade nu var att de valdigt garna ville ga en shoppingrunda i Tel Aviv nar vi var tillbaka. Tel Avivs stora utbud av boutiqer och affarer lockade, det var ju tio ar sedan de senast var dar. De forklarade att deras manliga kollegor inte hade den minsta lust att shoppa och att de var lite oroliga for att ga ut pa egen hand i det israeliska shoppingmyllret. Shoppingturen verkade ga om intet.

Sa kom det sig att jag efter att chevalereskt ha erbjudit mina eskorttjanster vallade runt tre huvudduksbekladda muslimska kvinnor i ett av Tel Avivs storsta shoppingcenters med 180 butiker, och jag tror inte att Gila kommer att tro sina ogon nar hon laser det har. Nu sitter skagget fast i brevladan, nu lar jag fa folja med henne ocksa ut pa shopping nar jag kommer hem. Vad har jag gjort? :)

Det jag larde mig i butiker, rulltrappor och hissar tillsammans med dessa damer ar att deras huvuddukar inte gor dem det minsta konstiga. De var som vilka kvinnor som helst jag traffat i mitt liv och jag kunde lagga ytterligare en liten irriterande fordom pa sophogen. Skont!

1 kommentar:

  1. JA..JA..Nu ligger du kletig till MEN derimott du er inte rolig shopping kompis så det rätt lugnt
    för dig:(

    SvaraRadera