onsdag 6 maj 2009

Olivolja pa tapeten


Livliga diskussioner hos Darwashe i Iksal

'Strategic Planning, Marketing and Product Development Workshop, Blended Palestinian-Israeli Olive Oil with Emphasis on Woman Empowerment.' (puh!)

Det ar den korta, koncisa titeln pa den tre dagar langa workshopen/konferensen som i veckan sysselsatte mig och 20 andra deltagare fran Israel, Palestina och San Diego State University (SDSU), USA. Amerikanerna holl i rodret vilket bl.a. innebar femstjarnigt hotell, exklusiv mat och the best of the best. Nar jag lite forsynt fragade mina israeliska medarbetare om det inte var lite val pakostat med tanke pa var relativt spartanska image berattade man for mig att de penningstinna amerikanerna aldrig nojer sig med mindre nar de kommer hit och att de dessutom stod for storre delen av notan. Alright, bara att aka med pa resan alltsa, aven om det sved lite i min svenska modesta sjal.

Workshopens syfte var, i grova drag, att bana vag for israeliska och palestinska olivodlare ivriga pa att lansera en gemensam olivolja i ett uttryck av fredsvilja och, naturligtvis, vinstintressen. Man fokuserade dessutom pa att lyfta fram kvinnor i branschen i ett slags 'kvinnor kan' tema, varfor en hel del av deltagarna var just kvinnor. For mig som svensk ar det ingen nyhet att kvinnor kan lika bra som män, men har nere, framforallt i det muslimska samhallet, kan det nog vara nyttigt att framhalla just detta. Forsta dagens runda-bordet-diskussioner var livliga, hogljudda, intressanta, positiva och kreativa, och det radde inga tvivel om att viljan verkligen fanns pa bada sidor.

Andra dagen for vi med buss norrut till den israel-arabiska byn Iksal utanfor Nazaret for att besoka Darwashe Olivoljepress. Darwashe ar en av de forsta arabiska odlarna som borjat att droppbevattna med nanofiltrerat avloppsvatten och deras skordar har pa kort tid mangdubblats. Palestinierna fran andra sidan grona linjen (gransen) imponerades och nickade gillande. Hindret for den har typen av bevattning ligger pa det religiosa, etiska planet och man kan inte lata bli att dra paralleller med svenska bonders ovilja att anvanda slam fran vara reningsverk, nagot jag har namnt i ett tidigare blogginlagg. Se dar; vi ar inte sa olika trots allt! En mycket lyckad fieldtrip!

Den tredje dagen besokte vi alla den stora Israel AgriTech-mässan har i Tel Aviv som man kan likna vid ELMIA:s motsvarighet i Jonkoping. Mycket maskiner men ocksa mycket fokus pa bevattningssystem och nya taliga grödor.

Sammanfattningsvis tre mycket intressanta och bra dagar aven om jag som projektgrupps-skadad svedaling aldrig blev klok pa hur man forde protokollet. Jag fick dock uppleva en helt annan moteskultur an var egen och den verkar ju ocksa fungera!


3 kommentarer:

  1. Hej Christer!
    Nu kan vi även se dig på förstasidan och läsa om dig på mittuppslaget i Cirkulation! Jätttefin artikel!

    /Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Nu har jag också läst artikeln i Cirkulation. Du kan vara nöjd med den. Ett verkligt skyltfönster för dig!
    Passar på att hälsa dig välkommen tillbaks till Värmland.

    /Tomas

    SvaraRadera
  3. Hej och tack sa mycket! Ska bli spannande att fa se artikeln!

    SvaraRadera