söndag 5 april 2009

Dr., Professor emeritus Josef Hagin

Dr., Professor emeritus Josef Hagin

I torsdags hade jag den stora aran att fa besoka Technion i Haifa i norra Israel. Technion ar mellanosterns storsta tekniska universitet med ca 10 000 studenter och campus ligger hogt belaget med en storartad vy over staden och Medelhavet. Man kan mojligen jamfora Technion med Chalmers eller KTH. Oren hade ordnat sa att jag skulle fa traffa Dr Professor emeritus Josef Hagin, 89 ar gammal. Han har i hela sitt liv forskat kring och undervisat i Agricultural Engineering, Irrigation and Water Technology. Jag var litet spand infor motet med en sadan auktoritet och hade darfor lagt lite extra tid pa skoputsning, kladval och kamning av haret. Skulle han anda genomskada mina otillrackliga kunskaper i vattenteknologi?

Mina farhagor forsvann snabbare an en glass pa Tel Avivs strander i samma stund jag skakade denne mans hand och jag kan bara konstatera att ytterligare en aldre man har letat sig in i mitt hjarta! (Vad ar det med mig och aldre man egentligen?) :)

Professorn var ett mönster av odmjukt intellekt och vanlighet. Han berattade mycket pedagogiskt om de vattenprojekt man for narvarande var involverade i pa universitetet, han guidade mig runt campus och bjod pa en fantastisk lunch i den exklusiva fakultetsklubbens privata restaurant. Vi promenerade mycket uppfor och nedfor p.g.a. campus topografi och jag hade banne mig problem att halla samma takt som denne vitale 89-aring! Amazing!

Det mest overaskande under dagen var professorns intresse for mina kunskaper i kvaveavskiljning, metangasutvinning och fosfor atervinning. Det visade sig att dessa omraden varit mycket lagprioriterade i Israel och att man nu pa allvar borjat forska i det hela. Israel har ju enorma forforgruvor men har forst nyligen borjat inse att fosfor ar ett icke fornybart amne. Jag berattade hur vi gjorde i Sverige med kvaveavskiljning och fosfor atervinning och jag beskrev hur vi tog till vara metangasen for att nyttja den som uppvarmnings- och fordonsbransle. Professorn blev sa exalterad att han genast ringde sin sekreterare och bokade upp mig for ytterligare en dag senare i april i syftet att fa traffa universitetets denitrifikations- och fosfor forskare! (Hjalp, vad har jag gjort?!)

Jag har Kemiras vattenbibel med mig jamte ett USB-minne med klassens alla rapporter pa och jag far val pa klassiskt maner orera pa sa gott det gar! Jag ska forsoka gora Mikael stolt over mig!

I slutet av dagen tog vi farval, professorn och jag, med forsakringar om ett snart aterseende och det hela overtraffar med rage mina mest fantasifulla forvantningar!
(Anm; Mikael Waltner, handledare pa skolan)

1 kommentar:

  1. Ja. Du älskar en äldre kvinna ochså.
    (:6månader:)och mögelost!!!
    även cris från karlstad kan lera en professor en eller annan sak.Jag är redan stolt över dig.

    SvaraRadera