tisdag 7 april 2009

Pesach


Påskfirande med Gazaremsan i horisonten

I morgon infaller den judiska pasken, 'pesach', och Israel satter nyckeln i dorren och vrider om. Kontoren stanger, butikerna slar igen och den annars sa livliga trafiken dampas till ett minimum. Pesach, eller 'det osyrade brodets hogtid', ar en av de absolut storsta judiska hogtiderna och firas till minnet av uttaget ur Egypten. Hogtiden inleds med 'seder' eller 'paskalammsmaltiden' pa svenska. Syrat brod far ej forekomma ens som minsta smula i judiska hem under pesach och den allmanna stadhysteri som foregar paskfirandet antar darfor maniska former.Jag har mer an en gang hoppat undan for utkastat smutsvatten nar jag promenerat genom granderna i Shchunat Ha-Tikva och manga ar de man som olyckliga (?) sitter i klungor och roker utanfor olkafeerna, utjagade och tillfalligt 'hemlosa'. Begreppet 'varstadning' far sin allra renaste definition har i Israel!

Jag ska for ovrigt fira pasken hos mina svagerskor Michal och Adi med familjer i Sderot, ni vet den dar 'farliga' staden i narheten av Gaza. Jag hoppas verkligen att 'paskraketerna' uteblir och att pasken kan firas utanfor skyddsrummet.

Paskfirandet pagar mer eller mindre t.o.m. onsdag den 15:e men de flitiga kan smita in pa kontoret nagra timmar da och da och jag tanker vara en av dem. Inte for att jag ar sa flitig utan mer for att jag ar i behov av datorn! :) Det kan ocksa vara bra att ha som ursakt for att smita ifran familjens firande en stund och lata kolesterolhalten sjunka till lite mer normala nivaer. Eftersom jag kanner mina svagerskor val vid det har laget vet jag att matintaget kommer att vara av gigantiska proportioner!

Dessutom alskar jag att emellanat pa egen hand anonymt promenera runt i Tel Aviv och hange mig at mina egna tankar och intryck, ostord och fullt lycklig i mitt eget sallskap! Vill man vara for sig sjalv en stund finns inget battre stalle an en kaotisk, folkrik storstad i Mellanostern! En av livets forunderliga paradoxer!

1 kommentar:

  1. Jag vill..Jag vill ochså:))det om bytte roller.Du firar judisk och jag kristen.hi.hi..
    jag ska vara påsk gumma på jobbet imorgon,kommer förby dig på kvasten ssså passa dig.

    SvaraRadera