fredag 3 april 2009

Ja, ma hon leva!

Rinat

Idag fyller min svagerska, tillika Gilas syster Rinat, 52 bast! Hon bor har i Tel Aviv tillsammans med sin son Or och jag bestamde mig darfor med gladje att stanna hemma over helgen istallet for att som vanligt resa utomstads pa matfrieri.

Rinat ar en mycket konstnarlig och rattfram kvinna! Varje tisdag och fredag slar hon upp sitt stand pa gagatan Nahalat Benyamin dar hon tillsammans med hundratalet andra konstnarer saljer sina fargglada skulpturer till hugade turister och andra! Konstnarsmarknaden ar mycket valbesokt och transeln ar stor kring standen. Det prutas och forhandlas, betalas och packas in. Manga torde ha fatt gavor inkopta nagonstans i detta myller av skapande.

Nu visste jag att Rinat har varit lite nere p.g.a. en efterhangsen forkylning och pa Gilas inradan kopte jag darfor en imponerande stor och mycket farggrann blomsterbukett, baxade mig fram till Rinat, klarade strupen och drog i med 'Ja, ma hon leva' pa svenska avslutad med ett rungande fyrfaldigt leve, sa hogt att det ekade mellan vaggarna i granden. Folk stannade upp, undrade sakert vad jag var for en stolle men log och appladerade artigt efter skonsangen! Det ar skont ibland att vara anonym i en storstad i frammande land!

Rinat blev synbarligen mycket glad, sa glad att hon insisterade pa att jag skulle gora om det hela i repris sa att alla som inte uppfattat hyllningen fick en andra chans. Vad gor man inte for sin favoritsvagerska! Sangen upprepades, det fyrfaldiga hurrandet utropades, blommorna overracktes an en gang, alla log, Rinat log med hela ansiktet och jag skankte med ett brett leende en tacksam tanke till Gila. Den kvinnan vet hur en slipsten ska dras!

Ikvall blir det middag pa 'Brewhouse', ett stenkast fran Rinats hem. Dar serveras forutom god mat ocksa mycket god farskol fran ett eget danskbyggt bryggeri, inrymt i sjalva restauranglokalen. Jag kan inte lova att min sjalvpatagna 2,5 ar langa avhallsamhet fran jasta drycker overlever denna kvall, ty pa Brewhouse serverar man den godaste olen i hela Israel! Vi far val se, jag kan ju tydligen sjunga for full hals offentligt utan alkohol innanfor vasten!

1 kommentar:

  1. Jag skulle ge allt i världen för att se dig med blommor och sång mitt i Tel- Aviv .Din röst er gudanas GÅVA.Blommor med pris lapp den inte var dag man får:)))Efter sådan hyllning så man kan inte stanna nere.Du är skyldig mig en STOR blombukett eller en diamant när du kommer hem:)))

    SvaraRadera