fredag 3 april 2009

Moshav Lachish

Druvodlingar pa Moshav Lachish


Pa toppen av Tel Lachish.
Eitan, 73 till vanster och Yitzhak, 77 till hoger.
Den vackre ynglingen i mitten ar naturligtvis jag!


Om jag ar inaktiv pa bloggen sa betyder det att i verkliga livet rader det rakt motsatta forhallandet. I dagarna tva har jag varit pa resande fot i vattnets tecken, gatt upp tidigt och kommit hem sent och bloggandet far da snallt vanta tills jag har en dator inom rackhall.
.
I onsdags for jag till Qiriyat Gat for att tillbringa ytterligare en dag med Yitzhak Abt, min egen nestor och favoritgubbe. Vi hade ju tidigare tillsammans besokt Lachish R&D Center dar Yitzhak forklarat hur man renar avloppsvatten en andra gang sa att det kan anvandas for bevattning inom jordbruket. Idag var det dags att se hur det praktiskt tillampas i storre skala och tillsammans for vi darfor till Yitzhaks gamle vapendragare Eitan, verksam som druvodlare pa Moshav Lachish som ar ett jordbrukskooperativ strax utanfor stan.
.
Pa Moshav Lachish odlar man 'tablegrapes' pa 12 hektar (120 000 m2). Tablegrapes ar benamningen pa druvor avsedda for att atas i motsats till winegrapes som ar avsedda for jasning och vinframstallning. Pa Lachish stoltserar man med varunamnet 'Taligrapes' vilket ar det mest kanda i hela Israel. I en stor varumarkesundersokning hamnade Tali pa topp-tio-listan tillsammans med Coca-Cola och Carlsberg! Det sager nagot om kvaliteten pa dessa druvor!
.
Alla 12 hektar bevattnas med sekundarrenat avloppsvatten. Man har en stor damm pa markerna som fungerar som recepient for ett narliggande reningsverk och detta vatten renas alltsa ytterligare en gang medelst nanofiltrering, RO och ozon. Jag ska INTE trotta ut er, kara blogglasare, med tekniska detaljer utan kort konstatera att det verkar att fungera utmarkt! Den sekundara reningskapaciteten ar ca 8 m2 per timme vilket racker gott och val da man praktiserar tidigare beskriven droppbevattning av varje vinranka!
.
Orsaken till att man anvander dessa metoder ar ju naturligtvis for att frigora sa mycket farskvatten som mojligt till dricksvattenbehovet. Om man inte gjorde pa detta satt skulle hela 70% av allt farskvatten hamna pa landets akrar och det har man helt enkelt inte rad med.
.
Forutom en mycket intressant vattenteknisk dag fick jag mig ocksa en oforglomlig historielektion. Moshaven ligger i skuggan av Tel Lachish som endast star Jerusalem efter vad galler israelhistorisk betydelse. Eitan visade sig inte bara vara en passionerad druvfarmare, han ar ocksa en utmarkt guide och berattade med inlevelse om alla de historiska handelser 3000 ar tillbaka som agt rum pa platsen. Obetalbart och mycket fascinerande! Googla garna pa 'Tel Lachish' om ni ar historieintresserade!
.
Dagen avslutades med middag pa en vingard i narheten innan jag tog taget hem till Tel Aviv, resande pa en av Yitzhaks pensionarsbiljetter. Jag hoppas att jag blir en pensionar av dessa gubbars kaliber nar jag blir stor!






1 kommentar:

  1. FAN!!!!! så kull och sssså SNYGG du är.Det inte fel på din kaliber,du behöver inte anstränga dig mycket du är på vägg ditt.Under skatta inte din förmåga

    SvaraRadera