lördag 25 april 2009

Triss i professorer


Fran vanster: Prof. Semiat, Prof. Galil och Prof. em. Hagin

I torsdags morse bordade jag taget pa Tel Aviv Ha-hagana stationen for att resa till Haifa och Technion, normalt en resa pa dryga timmen. Vis av erfarenhet tog jag taget som gick en timme tidigare an vad som borde varit nodvandigt, man vet ju aldrig i det har landet, och mina instinkter visade sig fungera alldeles utmarkt. Det 'direkttag' man lovade mig i biljettluckan visade sig under farden innehalla tva byten och restiden forlangdes till ca 1:45. Jag hade m.a.o. en hel kvart till godo nar jag val kom fram till Haifa vilket rackte gott och val for att ta sig med taxi fran stationen till universitetet, allrahelst som israels taxichaufforer konstant verkar vilja leva ut pojkdrommen om att fa kora Formel 1. Sj, Sj gamle vän, du framstar som en vagledande fyrbåk i det internationella tagmorkret! (Trodde aldrig att jag skulle skriva det! :)

Pa universitetet traffade jag sedan forutom min tidigare bekantskap, Prof. Hagin, aven tva av hans kollegor, Prof. Noah Galil och Prof. Raphael Semiat. Dessa tre herrar underholl mig pa allra basta satt i narmare fyra timmar under vilka jag fick veta mycket om hur man tanker sig losa vattenproblematiken i Israel/Palestina/Mellanostern. Man ar har overtygade om att nyckeln stavas 'membran', d.v.s. membran som pa ett relativt billigt satt klarar desalinering av havsvatten och tredjefas-rening av avloppsvatten.

Forskning kring membranteknik pagar for hogtryck (!) under ledning av namnde Prof. Semiat. Att de overhuvudtaget tar sig tid att prata med en vanlig 'kneckedeck' fran Varmland ar grandiost! Efter en sen men mycket god lunch tog vi adjo med loften om aterseende och jag lamnade dessa alskvarda manniskor med nagra mindre forfragningsuppdrag i bagaget. Nu har jag ett utmarkt alibi att ringa eller besoka dem i framtiden!

Val tillbaka i Tel Aviv pa kvallen gick jag glad och uppspelt ut pa en av mina maratonpromenader men det blev dock inte sa mycket 'maraton' den har gangen eftersom ett coverband pa Mike's Place vid strandboulevarden, med magnetisk kraft, obevekligen drog mig in i den rokiga lokalen med hjalp av Deep Purples 'Strange Kind of Woman' pa hog volym! Jag ar ju inte bara student, jag ar manniska ocksa! :)


Las mer om Prof. Noah Galil har:

http://www.ise.technion.ac.il/?catid=%7B8B45380C-7898-4619-B008-816FD3FF6B06%7D

Las mer om Prof. Raphael Semiat har:

http://nano.technion.ac.il/dummy/people/raphaelsemiat.html



1 kommentar:

  1. "Plötsligt händer det":))visa får 3 TV visa får3 klöver du får 3 professorer på din Triss. Hoppas att det ger dig full pott,och JAG vill bara får dig hem puss på dig.

    SvaraRadera