onsdag 11 mars 2009

Datoriserad!

I dag fick jag antligen min kontorsdator installerad! Det ar markvardigt vad handikappad man kanner sig nu for tiden nar man inte har regelbunden tillgang till natet! Hittills har jag hankat mig fram genom att stjala datortid fran mina barns kusiner har och dar men det ar svart att finna skrivarro nar de likt nervosa knarkare med abstinensbesvar gar i attor bakom ryggen pa mig, otaliga att fa aterta sina liv bakom skarmen. Vi kommer nog tyvarr att hora talas mer om mentala, datororsakade sjukdomar i framtiden.

Jag har vid det har laget hunnit att lasa in mig pa pagaende och kommande projekt och sakteliga borjar mitt uppdrag har att bli mer konkret. Man vill ha mina synpunkter pa foreslagna losningar och sadana har jag manga! Jag far pytsa ut dem lite vackert sa att jag inte skrammer dem fullstandigt sa har i borjan.

Ett kommande projekt gar ut pa att utbilda palestinsk driftpersonal till fem spraknya reningsverk som byggts med EU-pengar pa vastbanken. Kunskapsnivan hos personalen ar inte den basta och jag misstanker att vattnet rinner igenom i stort sett orenat. Recipienterna slammar igen, moskiter tar over och stanken ar outhardlig. Man soker just nu febrilt efter sponsorer for att gora detta mojligt. Detta ar ett typiskt projekt som gagnar bade israeler och palestinier och som dessutom far dem att samarbeta for en battre livskvalitet. Det ar centrets filosofi i ett notskal! Jag aterkommer mer detaljerat om andra projekt men jag vill ha Orens valsignelse forst. Ibland ar projekten politiskt svara och kraver forberedelser i det tysta.

Igar kvall pratade jag som vanligt med Gila i telefon. Hon undrade bl.a. om jag hade nagra problem med ohyra i lagenheten, det ar ganska vanligt med kackerlackor och rattor har nere. 'Nej, inte alls, ta-i-tra', sa jag och knackade pa stolen intill mig. I samma ogonblick vi lade pa hoppade en skramd ratta fram ur min resvaska, sprang over golvet och pressade sig ut under ytterdorren!

Det ar tydligen inte varldens basta travirke i stolen jag lanat!

Dagens vader: +24, latta moln, latt medelhavsbris, latt liv

2 kommentarer:

  1. Det var inte frågan om,mer om när och råttan kommmmm=)Det är bra att du får en vän.Ta hand om den vänskap du kanse behöver den en vacker dag.
    Här det fågel sång och drip dråpp..Lerigga barn på jobbet.Nån ute servering börja byggas ut,och du kommer hem om 63d dagar som är 1512 timar det går fort.

    SvaraRadera
  2. Hej Christer!
    Följer med stor spänning dina öden och äventyr där borta!
    Låter som det finns en del att göra inom VA-branschen....Kanske en utveckling där tom kan få råttorna att försvinna....

    Ha det!/Elisabeth

    SvaraRadera