fredag 6 mars 2009

Dr Jekyll and Mr Hyde

Idag ar det fredag och hela Israel ar pa benen infor den stundande sabbaten. Innan solen gar ner ska det handlas och prutas, stadas och fejas. Jag ska tillbringa sabbaten hos Gilas syster Michal och har darfor rest med buss till Sderot, just nu Israels 'farligaste' stad p.g.a. narheten till Gaza. Qassamraketer med avsandare palestinska Hamas dimper ner med jamna mellanrum och man onskar att det fanns en losning pa konflikten.

Vi har dock skyddsrum i narheten sa om larmet gar har man nan minut pa sig att ga dit. Det ar tyvarr vardag for manniskorna i denna utsatta stad.

I morgon kommer halva slakten hit pa grillkalas (israelisk nationalsport) och man brukar ata tills man nastan......

'Nar tanker han borja jobba da?', kanske nagon undrar? Jag borjar pa mandag! Jag behovde nagra dagar att finna mig sjalv och mitt liv har. Mellanostern ar vasenskilt fran vad vi ar vana i Sverige och man maste acklimatisera sig, inte minst mentalt. Jag ar inte langre odmjuke 'Christer' utan snarare av nodvandighet den armbagsvasse 'Chris', darav mellannamnet i profilen.

Dagens temperatur: +25 C och stralande solsken.

2 kommentarer:

  1. hej min älskade titta vad jag kan....
    misken du och helllllla min koko familj tur att du kan hitta dej i kaoset!!!!stoltttt

    SvaraRadera
  2. Kol Hakavod! Ani ohev otach!

    SvaraRadera