måndag 16 mars 2009

Ost ar ost och vast ar vast

Jag bor i ett omrade i Tel Aviv som kallas Shchunat Ha-Tikva eller fritt oversatt till svenska; Gamla stan. Det kan ju lata valdigt spannande men Tel Aviv borjade byggas 1905 sa det ar langt ifran de historiens vingslag man kan kanna i t.ex. Jerusalem. Ska man beskriva kvarteren kan man beroende pa tycke och smak anvanda adjektiv sasom 'pittoreskt', 'forslummat', 'forfarligt' eller 'bohemiskt'. Sjalv lutar jag at det charmiga hallet och anvander endast varma, positiva benamningar! Kvarteren ar ett mish-mash av grander, marknader, nationaliteter, sprak, dofter och fallfardiga hus. Och skotrar! Det galler att se sig for innan man kliver ut i vimlet. Nar jag berattade for Gilas familj att jag skulle flytta dit var det manga som sa; 'Men dar bor det ju bara utlanningar!'. Jaha, och vad ar jag i sammanhanget?!

De som ar sarskilt sprakintresserade kan ringa min fru for att hora det exakta uttalet pa 'shchunat'! Sjalv tranade jag i tva dagar innan jag fick till det! :)

'Ayalon' ar benamningen pa den motorvag som effektivt delar Tel Aviv i syd-nordlig riktning. Shchunat Ha-Tikva ligger oster om motorvagen vilket naturligtvis anses vara pa 'fel' sida (Las; fattigsidan). Pa den vastra sidan finner man alla flotta affarer, restauranger och barer samt givetvis ocksa den vidstrackta stranden som utgor slutstation for ostra Medelhavets inrullande vagor. Jag har aldrig forstatt det dar med 'fel' sida. Det beror ju pa vart man ar pa vag! Dessutom jobbar jag pa den ostra sidan. Ibland ar 'fel' helt ratt!

Nu ska jag dra pa mig kavajen och promenera de ca 3 km och 40 minuter som skiljer min svagerska Rinats hem fran mitt. Tvatten snurrar tryggt i hennes maskin och det ska bli skont att fa komma hem till ostsidan igen!

3 kommentarer:

  1. Du vet att Du är inte en utlänning för min familj, du är marokai från kirjat malchi=)så jag fatta inte problemet det är inte stor skillnad mellan kirjat maichi och shchnat ha tikva.Öster Vänster, med din mini kompass inga problem .Din lokal sinne är inte många som har DET!!! Du kan alltid kan sjunga, jag har tappad min minne.....är jag ut eller inne...puus gila

    SvaraRadera
  2. Hej Christer.
    När jag var 17 år och jobbade som fartygselektriker, angjorde vi Haifa och Ashdod. Vi körde bl a svavelsyra i fat, som däckslast. Svenska impregnerade trästolpar och Volvo lastbilschassin.
    Det var medan Suezkanalen var stängd och amerikanska sjätte flottan svepte fram och tillbaka.
    Från Svarta havet smet en och annan rysk örlogsman ut via Bosporen.
    Riklig flygaktivitet i hela medelhavsområdet.

    Nåväl, vi svenska sjömän blev väl mottagna och respekterade.
    Jag minns deras öl som var god och stark! Men vad hette den. Ett kort namn - Fix kanske?

    Dessa minnen, och andra, dyker upp när jag läser dina anekdoter.

    Hej från Tomas

    SvaraRadera
  3. Det later spannande det dar, Tomas! Har inte Karlskoga nagon vanort har nere som behover ett snart besok?:)En liten nostalgitripp ar aldrig fel!

    Den inhemska olen idag heter Maccabee och Goldstar, lika hemska bada tva. Annars ar Carlsberg kungen pa olfronten! Alla vill ha Carlsberg. Reklamens makt ar stor.

    SvaraRadera