fredag 27 mars 2009

Jakten pa banditerna

For en dryg vecka sedan tog mitt medhavda, snalt tilltagna lager av portionssnus slut. Det hela var planerat med beratt mod; jag skulle gora slut pa det jag hade, latsas som om det regnade, ga vidare, for att aldrig nagonsin ta (ordet) snus i min mun nagonsin mer. Jag ar val en jakla overoptimist i allafall! Uppvaxt i en gaskammare och nikotinbrukare av egen maskin de senaste 35(!) aren. Saklart det gick at pipan, det kunde vem som helst ha forutspatt! Min fru gjorde det och hon brukar fa ratt.

Det hann i allafall ga en hel halvdag innan jag satt dar med en Marlboro mellan lapparna och halleluja vilken kick! Jag, en nikotinist av guds nade!

Jag vill dock inte roka, det kanns forlegat pa nagot vis. Visst, alla roker har nere och jag menar ALLA, mojligen spadbarn undantagna. Jag fragade min svagerska hur manga hon tror roker i Israel och hon uppskattade det till ca 110% rokare. Det ar inte lite det!

Nu visste jag sedan gammalt att det fanns en liten mystisk inpyrd tobaksbod nagonstans i Tel Aviv som salde den amerikanska snusversionen 'SKOAL Bandits'. Jag har fram till idag letat oupphorligt efter detta Nirvana, jag har fragat, bonat, googlat och gratit. Jag har promenerat i timmar, slitit skosulor och fatt blasor under trampdynorna! Jag har sett hagringar, kampat mot vaderkvarnar och jagats av kung Arturs riddare av det runda bordet. Allt i jakten pa min heliga Graal.

Idag nadde jag malet! King Georg Street No 6 i centrala Tel Aviv! Adressen kommer aldrig att lamna mitt minne. Dar, inklamd och bortglomd lag den lilla tobaksboden, den finaste bod jag nagonsin sett! Den gamle mannen bakom den slitna disken ville garna salja en snusdosa till mig och jag ville sa garna kopa.

Val ute pa gatan trynade jag in och bara njot! Faglarna sjong, Guinevere log och alla riddare bugade sig djupt. Jakten var over!

Jag ska sluta snusa nar jag kommer hem. Eller hur, Gila?

6 kommentarer:

  1. Shalom Chris! Det är jag, din gamle vapendragare, som skriver till dig. Jag har precis laddat in en riktig "mullbänk" (Grovsnus lös )och loggat in på datorn. King Georg Street No 6 är nu memorerat, i händelse av att jag skulle hamna i Tel Aviv utan snus (vilket iofs är föga troligt). Jag är ju precis som du en inbiten nikotinist och skulle aldrig klara mig ens en timme utan det svarta guldet!
    Jag följer din blogg med stort intresse och jag hoppas du har det bra i Mellan Östern. Ibland skrattar jag mig harmynt åt dina anekdoter, och önskar att jag kunde få uppleva detsamma. Jag är också en älskare av vardagskomik, så du får gärna skriva mer om sådant...:-))
    Nä, nu är det dags att byta prilla. Det står en nyinköpt "stock" i kylskåpet. Jag har väl aldrig känt mig så trygg...

    Hälsningar
    Stefan

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan! Det var en glad overraskning att finna din halsning i bloggen! Jo, du om nagon vet ju hur jag fungerar! :) Jag ska forsoka klamma in mer komik i bloggen! Faktum ar att jag skulle kunna skriva en bok om kulturkrockar nar jag kommer hem! Fortsatt lasa bloggen & halsa frugan horrudu!

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Klockren berättelse. Hur smakar snuset från andra sidan Atlanten?

    SvaraRadera
  4. Man kan saga sa har: Jag hade aldrig kopt skiten hemma i Sverige men har smakar det uuuunderbaaaaart!

    SvaraRadera
  5. jjjjjjjjjjjjjja!!!!!!!så klart att du ska sluta
    med att snusa:=)tror du på detta, så tror jag med.
    Gunde svan sa att ingen är omöjlig, han kan sin sak, "eller".Men annars det koooooommmmmmer hjälp Jag har skickad en rör till deg Vad gör man inte för den man älskar:=).Jag hoppas på att det ska smaka gått.

    SvaraRadera
  6. Gila, min storsta supporter, i vatt och torrt, 'for better and for worse' och for evigt. Jag alskar Dig!

    SvaraRadera