tisdag 24 mars 2009

Mr Yitzhak Abt






Vid nagra fa tillfallen i mitt liv har jag mott manniskor som omedelbart gatt raka vagen in i mitt hjarta.
Mr Yitzhak Abt tillhor numera definitivt denna 'exklusiva' lilla skara av manniskor.

Yitzhak Abt kom som 24-aring till Israel fran Sydafrika 1956. Som nyutbildad agronom fick han genast kasta sig in i det nya landets uppbyggnad och utveckling. Han hamnade i en liten by med ca 300 familjer och satte genast igang med att utveckla jordbruk och bevattningsteknik i regionen for byns forsorjning och overlevnad. Yitzhak bor vid 77 ars alder fortfarande kvar i 'byn' som numera ar staden Qiriyat Gat med 55 000 invanare. Han ar i allra hogsta grad forfarande aktiv for stadens basta och han hinner dessutom med att fungera som Senior Agricultural Consultant har pa the Peres Center For Peace.

Yitzhak ar ett skolboksexempel pa definitionen av 'pionjar' och hans charm och utstralning nar han med glimten i ogat berattar om det harda livet i Israel aren efter nationens tillblivelse kan fa vem som helst att villkorslost kapitulera! Hans underbara engelska med sydafrikansk brytning gor inte det hela samre!

Jag kommer att folja Yitzhak en hel del framover och han ar mycket ivrig att fa visa mig delar av hans livsverk. Som agronom och bevattningexpert besitter han ocksa stora kunskaper inom dricks- och avloppsvattensidan. Har anser man att dessa tre omraden gar hand-i-hand vilket inte ar sa konstigt da man bl.a. maste ateranvanda (75%) av avloppsvattnet i jordbruket. Yitzhak ar expert pa detta omrade. Enligt honom klarar man numera att foradla renat avloppsvatten till dricksvatten kvalitet, dock enbart amnat for jordbruksbevattning.

Jag ser verkligen fram emot att fa jobba med Yitzhak! En mer erfaren handledare torde vara svar att finna!

Las mer om Mr Abt pa: http://www.peres-center.org/ArticleResume.asp?id=2518

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar