fredag 20 mars 2009

Forkylt!

Efter en erbarmlig torsdag i forkylningens tecken, djupt nerbaddad i min grotta i Shchunat Ha-Tikva, atervande jag idag till livet och reste med tag och buss till Givat Zeev for att fira sabbaten. I Givat Zeev strax utanfor Jerusalem (Vastbanken) bor Gilas systrar Ofra och Lizzie och de ar behandigt nog gifta med tva broder, Roni och Eli. Tillsammans delar de pa gott och ont hus, bekymmer, gladjeamnen och gemensamma utgifter. Farfar Avraham bor i en liten stuga pa bakgarden och for de aldre barnen som ar stora nog att satta eget bo byggs det sma lagenheter av de utrymmen som tidigare fungerat som barn- och lekrum. Det ar inte alldeles latt att forklara for dem vad ett svenskt alderdomshem ar.

Val framme i Givat Zeev bad jag Roni att ta mig till ett gym i narheten dar jag varit forut och darfor vet att de har en utmarkt skandinavisk bastu. Efter en timmes bastubad kanns det som om jag besegrat forkylningen men av erfarenhet vet jag ocksa att forkylningen kan vara sju resor varre nar jag vaknar i morgon bitti. Men, man maste chansa litet har i livet!

Min inledande research period ar snart till anda och nasta vecka borjar allvaret vad galler vattenteknologi. Jag vill garna vara frisk och alert till dess! Det ar ju hela meningen med min vistelse har i Israel! Att jag ska lara mig nagot nyttigt vad galler vatten. Eller? :)

1 kommentar:

  1. ATT VARA EN MAN OCH FÖRKYLD KAN INTE VARA SÅÅÅÅ LÄTT

    SvaraRadera