tisdag 24 mars 2009

ELLER HUR???

Taxibussresan hem fran Qiriyat Gat far tjana som en hyllning till den svenske ordningsmannen och hans/hennes sinne for laglydighet!

Jag hade planerat att ta bekvama buss 369 hem till Tel Aviv men valde istallet spontant att hoppa pa en av de otaliga taxibussar (moniot sherut) som likt hajar kring ett byte cirklar runt busstationerna ihopp om att stjala kunder fran de stora bussbolagen. De fyller ofta de ca tio platserna i minibussen (A'la Ford Transit) ganska snabbt och beger sig sedan mot utlovad slutstation.

Atmosfaren i minibussen ar vanligtvis varm, svettig, hogljudd och mycket levande. Det ar ett mycket nara satt att resa pa, om man sager sa. Knappt hade jag hunnit ombord forran chaufforen bryskt uppmanade mig och mina medpassagerare att satta pa oss sakerhetsbaltet. Som den laglydige svensk jag ar lydde jag naturligtvis oforbehallsamt och kranglade genast pa mig baltet. Likasa gjorde tva svartkladda och skaggiga ortodoxa judar med bredbrattade hattar. Vi var nu tre av tio som horsammat chaufforens upprepade, vid det har laget smatt desperata vadjanden om att satta pa oss baltet. De ovriga i bussen nonchalerade pa klassiskt israeliskt maner varje forsok fran chaufforen att 'topprida' dem. Till slut gav han upp, lade i ettans vaxel och svangde ut i trafiken.

Vi hade knappt hunnit ur stan forran en STOR biffig polis klev ut i gatan och vinkade in bussen till vagkanten. Med en imponerande smidighet (hur var det mojligt?) befann sig polismannen i nasta sekund mitt ibland oss inne i bussen och pekade hogljutt pa alla de som inte hade baltet pa sig. Hans snabba ombordstigning hade gjort det omojligt for de balteslosa att fa pa sig baltet i den tranga bussen. De fick sig en rejal utskallning av biffpolisen pa en sa snabb hebreiska att jag knappt hangde med och han avslutade med att spanna ogonen i MIG, den laglydige, med fragan; 'NACHON??' (ung. ELLER HUR??)

Mitt enkla och snabba svar;'Betach nachon!!' (ung. Jovisst, absolut!!), gjorde polismannen mycket nojd varpa han borjade samla in ID-handlingarna fran 'lagbrytarna'. Jag och de tva ortodoxa judarna tittade leende mot varandra i ett slags ogonblickets samforstand.

Efter ca 45 minuter pa vagrenen dar syndarna under grat och tandagnisslan, kraftord, konsord och protester hade blivit utkallade en och en for att fa boter och sina ID-handlingar tillbaka kunde vi sa fortsatta resan mot Tel Aviv. Nast efter polismannen var jag troligen den mest hatade personen i bussen just da. Allrahelst som jag forsokte latta upp den minst sagt upprorda stamningen med ett kackt; 'Sometimes you win, sometimes you lose!'. Ingen bra ide!

Den stackars chaufforen fick ta emot massor av ofortjant ovett och aven han akte pa boter trots sina desperata forsok att fa folk att satta pa sig det dar forb..baltet! Livet ar sallan rattvist! :)

Naja, jag kom slutligen lyckligt fram till Tel Aviv, ganska mycket senare an planerat. Det gor ingenting! For mig som en intresserad betraktare av livet utan nagon som helst bradska var denna episod oersattlig och ovarderlig. Hur skulle jag annars ha kommit att uppleva nagot liknande?

Dagens Tips: Anvand bilbaltet! och; Drick inte en halvliter Nestea innan du kliver pa en taxibuss i Israel! (Du vet aldrig nar du far chansen att latta pa trycket!)

3 kommentarer:

  1. Äventyr som heter duga för en svensk karlstad pojke.Men du en( marokai) så du tål det mesta=).
    Nestea kan rädda deg med allt socker som i den, får du mer energi som behövs till att stå ut med åka kollektivtrafik i israel. En + till man ska hålla sej på rätt sida med trafik polis där det vet du väl....Ödmjukhett är en styrka

    SvaraRadera
  2. hahaha...och ibland kan dom få för sig att kasta ut alla fastän man inte har nått önskad destination...

    jag antar att vi som är vana med att bussarna kommer på minuten för utsatt tid och köbildning hit och dit(för det är väl det som svenskar gillar bäst=att stå och köa till allt) inte riktigt i alla lägen orkar med det kaos som blir när ingen vet om bussen kommer, när han skall vara framme och hur mkt det kostar förän man har klivit på och då får ta en himla diskussion med alla på bussen om allt(och detta skriver jag av erfarenhet!!!!) men det är sånt som man efter ett tag hemma i lugnet av ordning och reda saknar.. hederlig israelisk BALAGAN :P

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, alltså det här är så jävla kul! Ser det framför mig. Vi svenskar är alltså ungefär lika laglydiga som de djupt religiösa "dojsarna"...

    Man kan inte annat än att betrakta den hetska kulturen i israel med skräckblandad förtjusning.

    SvaraRadera