onsdag 18 mars 2009

'Welcome to the Middle East!'

Klockan fem i morse vaknade jag upp med nastappa och halsont, troligen sviter fran den kalla helgen i Shoresh. Till raga pa allt elande hade jag lovat Mr Blonder att ta en tidig buss till Modiin dar han bor. Tillsammans skulle vi kora ett hart mountainbike-pass innan jobbet. Modiin ligger ca 30 min oster om Tel Aviv och jag skulle ta Connexbuss nr 111 kl. 6:30 for att vara framme kl. 7:00. Jag forberedde och packade ryggsacken dagen innan, ratta klader lades fram, vattenkokaren fylldes upp, inget skulle sinka mig och inget skulle ga fel.

Efter en snabb morgonpromenad (jag var i god tid) klev jag in pa centrala busstationen, ett virrvarr i sex vaningar, hogg tag i forsta basta manniska med anknytning till stallet och fragade vanligt varifran man kunde ta buss 111 till Modiin. Den mycket morgontrotta kvinnan sa bestamt att buss 111 gar fran plan 6. Val uppe pa plan 6 hittar jag inte hallplatsen, fragar igen och blir snabbt hanvisad ner till plan 4. 'Du vet, ALLA Connexbussar gar fran plan 4!' Alla utom buss 111 tydligen, for den fanns inte att finna. Efter ytterligare en forfragan; ' Jo, det ar plan 4 fast pa ANDRA sidan!' Suck, plan 4 har bara ramper pa en sida.

Mina svagrar skulle ha skrattat latt och sagt; 'Welcome to the Middle East!'

Jag tittade pa klockan och insag att jag redan missat spokbussen till Modiin. Lika bra det, jag kande mig ju lite krasslig. Jag bestamde mig for att ga hem igen, sova en timme till for att sedan duscha och cykla till jobbet. Jag ringde Mr Blonder och berattade hur det var. Val ute pa Levinskigatan igen fick jag morgonsolen i mina forkylda ogon och holl nastan pa att krocka med en stolpe. Jag lyfte pa blicken och fick se skylten i dess topp pa vilken man kunde lasa; 'Connex, Buss 111 till Modiin'. Tack for den!

OK, nasta gang vet jag var hallplatsen ar! Jag gor aldrig samma fel tva ganger, daremot gor jag tydligen nya hela tiden!

1 kommentar:

  1. Tur att vi kan inte styra allt i livet.Buss 111 i israel är som 666 någon annanstans(=.Hoppas att du hade bra morgon ändå.Tur att du gör inte samma fel två gånger,då skulle du nästan gå i stolpe två gånger. aj...aj.här är det soligt och Skönt.saknar när du sjunger åt mig nu är det våren!!!!! puss gila

    SvaraRadera